Nauczanie przyrody w szkole podstawowej ma dość specyficzny charakter. Od wielu już lat przyroda, jako taki przedmiot szkolny jest w systemie oświatowym. Przechodził jednak liczne zmiany i przez to dziś wygląda tak, jak wygląda. Właśnie przez to jest dziś takim właśnie przedmiotem, z jakim dzieci mają na co dzień do czynienia.
Dzisiejsza przyroda, której dzieci uczą się od klasy czwartej do szóstej, to jest połączenie kilku różnych przedmiotów, które dotychczas były w programie nauczania, ale osobno.
Zebranie ich do jednego przedmiotu, bloku tematycznego o nazwie przyroda ma na pewno swoje dobre i złe strony. Z jednej strony, pozwala na ogarniecie tematu wraz z całym kontekstem, pozwala na dostrzeganie powiązań i zależności. Jednak, z drugiej strony jest to zdecydowanie zubożenie dotychczasowego materiału. Pomieszczenie takiej treści w mniejszej liczbie godzin nie byłoby możliwe. Stąd właśnie konieczność zmniejszenia.
Czy ma to dla dzisiejszych uczniów znaczenie? Prawdopodobnie nie, ponieważ jest to dla nich codzienność, w której po prostu muszą się odnaleźć.